Statut
Postanowienia ogólne

1. Stowarzyszenie nosi nazwę ,,Amor Patriae Nostra Lex”

2. Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, zawiązanym na rzecz historii Polski. Siedzibą Stowarzyszenia jest Rawa Mazowiecka. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska.

3. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe.

 

Członkowie - prawa i obowiązki
4. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.

4.1. Sposób rekrutacji odbywa się komisyjnie. Zarząd rozpatrując wniosek z prośbą o dołączenie do Stowarzyszenia, bierze pod uwagę:

§1 zamiłowanie do poznawania historii Polski oraz świata

§2 zachowanie w szkole i poza szkołą oraz kulturę osobistą

§3 frekwencję na zajęciach edukacyjnych (min. miesięczna frekwencja dla członka wynosi 85%, dla członka Zarządu 90%)

§4 talenty (np. muzyczne, artystyczne, aktorskie itp.)

4.2. Aby móc w pełni zaakceptować wniosek potrzebny jest wywiad z nauczycielami ich uczącymi oraz koleżankami/ kolegami, przechodzą 14-dniowy okres próbny (z wyłączeniem przypadku, że zarząd zadecyduje inaczej), po którym proponowane jest im pełnoprawne członkostwo w grupie.

4.3. Pełnoprawne przyjęcie kandydata do Stowarzyszenia następuje na wniosek Zarządu, w głosowaniu, podczas którego kandydat musi uzyskać poparcie zwykłej większości głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Stowarzyszenia.

4.4. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

§1 dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,

§2 skreślenia z listy członków, jeżeli uprzednie upomnienie nie odniosło oczekiwanej poprawy,

§3 wykluczenia uchwałą Członków Stowarzyszenia podjętą bezwzględną większością głosów w przypadku uznania działań członka za sprzeczne ze statutem i szkodliwe dla Stowarzyszenia,

§4 nieosiągania żadnych pożądanych reakcji i działań związanych z życiem i działaniami Stowarzyszenia (członek Stowarzyszenia, który zalega z płatnością składek członkowskich, a ich wartość przekroczy potrójność wymaganej składki, na wniosek Zarządu, może zostać skreślony z listy członków Stowarzyszenia. Skreślenie nie podlega odwołaniu),

§5 braku osiągania wymaganej frekwencji na zajęciach edukacyjnych (w tej sytuacji, Zarząd wzywa danego członka na rozmowę indywidualną, po czym podejmuje decyzję o skreśleniu, lub nie z listy członków Stowarzyszenia)

§6 śmierci członka.

Decyzja Członków Stowarzyszenia o wykluczeniu członka z grupy jest ostateczna i nieodwołalna.

W przypadku dobrowolnego opuszczenia Stowarzyszenia, oraz po wykluczeniu decyzją Stowarzyszenia, powrót będzie możliwy dopiero po upływie 3 miesięcy oraz za zgodą Stowarzyszenia.

5. Członkowie Stowarzyszenia wynagradzani będą za:

§1 aktywne działanie w Stowarzyszeniu oraz w życiu szkolnym.

§2 poszerzanie wiedzy historycznej, nie tylko osobistej, ale również rówieśników.

§3 udziały w konkurach szkolnych i poza szkolnych o tematyce historycznej.

Sposób nagrodzenia członka będzie zależny od wykonanej czynności. Może być to podziękowanie słowne bądź fizyczne w formie jakiegoś upominku. Nie wyklucza się objęcia większej odpowiedzialności w grupie (zwiększenie zakresu obowiązków).

6. Każdy z członków ma prawo do zaproponowania nowych pomysłów, wszystkie pomysły rozpatrywane są na zebraniach Stowarzyszenia. Natomiast decyzje są podejmowane wspólnie, poprzez głosowanie metodą jawną bądź tajną.

 

Majątek i fundusze
7. Majątek Stowarzyszenia powstaje:

§1 ze składek członkowskich,

§2 darowizn, spadków, zapisów,

§3 dotacji i ofiarności publicznej.

 

Struktura Stowarzyszenia
8. Stowarzyszenie jest podzielone na Wydziały, które realizują wyznaczone cele Stowarzyszenia. Na czele każdego z Wydziałów stoi Szef Wydziału, który odpowiada za organizację pracy Wydziału i podlega odpowiedniemu W-ce Prezesowi Stowarzyszenia.

8.1. Wydział Informatyczny Reżyserii i Montażu.
8.2. Wydział Artystyczno - Edukacyjny

 

Władze stowarzyszenia
9. Sposób reprezentowania stowarzyszenia:

9.1. Działalność Stowarzyszenia na terenie szkoły koordynuje opiekun grupy.

9.2. Organem uprawnionym do reprezentacji grupy jest Zarząd Stowarzyszenia, jego wyboru dokonują członkowie Stowarzyszenia na walnym zebraniu Stowarzyszenia zwykła większością głosów.

9.2.1. Prezes Stowarzyszenia koordynuje prace Stowarzyszenia i sprawuje nadzór nad zarządem.

9.2.2. W-ce Prezes do spraw organizacyjno – Kadrowych nadzoruje kalendarz imprez i wydarzeń historycznych, realizowanych przez Stowarzyszenie oraz prowadzi i nadzoruje dokumentację stowarzyszenia.

9.2.3. Prezes honorowy posiada głos w zarządzie Stowarzyszenia oraz sprawuje kontrolę nad wizerunkiem Stowarzyszenia.

9.3. Opiekun Stowarzyszenia w sytuacjach wyjątkowych (np. paraliżu pracy Zarządu lub nieporozumień personalnych w Zarządzie Stowarzyszenia) posiada ważny głos w pracach Zarządu oraz może zawnioskować o rozwiązanie Zarządu i ponowne wybory.

9.4. Do składania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.

 

Zasady wprowadzania zmian w statucie:

§1 uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§2 propozycje zmian w statucie opracowuje Zarząd Stowarzyszenia.

§3 w sytuacji ogłoszenia chęci wprowadzenia poprawek lub zmiany statutu, członkowie grupy mają możliwość zgłoszenia uwag do poprawek lub przedstawienia swoich propozycji.

§4 za rejestrację zmian w statucie odpowiedzialny jest Zarząd Stowarzyszenia. Robi to niezwłocznie, w ciągu 7 dni od przyjęcia zmian (“powinny zostać podjęte nie później niż w terminie 7 dni od ogłoszenia zmiany”),

§5 Stowarzyszenie, poprzez jednogłośną propozycję Zarządu, może zaktualizować cały statut,

§6 jeżeli jest wiele zmian można rozważyć anulowanie starego (aktualnego) statutu i uchwalenie nowego.

9.4. Nowy jednolity tekst statutu powinien być przyjęty przez wszystkich członków Stowarzyszenia.

9.5. Zebrania Stowarzyszenia organizowane są przynajmniej raz w miesiącu (w sytuacjach nagłych Zarząd może zawnioskować o zebranie w trybie pilnym). W przypadku 3 nieusprawiedliwionych nieobecności danego członka na zebraniach następuje automatyczne jego zawieszenie; w wypadku 4 nieusprawiedliwionej nieobecności, Zarząd wnioskuje o natychmiastowe wykluczenie członka ze Stowarzyszenia.

9.6. W przypadku rezygnacji członka Zarządu, na wniosek jednego z pozostałych członków Zarządu, zarządza się głosowanie nad wyborem uzupełniającym skład Zarządu. W głosowaniu biorą udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia, przy zachowaniu quorum, a wybór dokonywany jest zwykłą większością głosów.

9.7. W przypadku rezygnacji dwóch członków Zarządu rozpisywane są nowe wybory władz Stowarzyszenia.

9.8. Rozwiązanie się Stowarzyszenia następuje, gdy członkowie tworzący Stowarzyszenie zdecydują o samorozwiązaniu Stowarzyszenia.

9.9. Proces likwidacji może przystąpić w dowolnym momencie działania, z dowolnych przyczyn, bez konieczności ich upubliczniania.